{{percent}}%

Våren 2018 blir det første av Widerøes tre nye regionale jetfly satt inn i trafikk. De første kommersielle jet-rutene binder fjord og nord sammen mellom Bergen og Tromsø og Bergen og Bodø. Men før den tid er det fremdeles mange brikker som skal på plass.

Fra valget falt på Embraer og Widerøe fikk det ærefulle til­budet om å bli såkalt launch-kunde (den første kunden) på det brasilianske, nye prestisjeflyet E190-E2, har nøkkelpersoner i organisa­sjonen vært på farten mellom Paris, Brasil, USA – og Bodø. Både piloter, kabinpersonell, teknikere og bakkemannskaper skal ha solid opplæring på det nye jetflyet før det får ta av fra en norsk rullebane for første gang.
– Vi er pålagt et svært strengt regelverk, forteller Endre Berntzen, Director Crew Training med ansvar for at i alt 40 piloter og 90 kabin­ansatte skal bli eksperter på den nye flytypen.
– Først dro en liten gruppe på tre ukers teorikurs i Paris, med påfølgende trening i simulator, før vi reiste til Embraer i Brasil og fløy prototypen E190, forteller treningssjefen, som selv er flykaptein. Noen måneder senere var han og kollega Leif Gresseth ferdig utdannet instruk­tører. Vel tilbake i Norge har de produsert dokumentasjon og laget rammeplaner for øvrig flyvende personell. Snart skal 40 erfarne piloter fra Widerøe ut på samme runde. 16 uker senere sjekkes de ut, som det heter på flyspråket, som spesialister på Embraer E190-E2. Kabinpersonalet skal også igjennom omfattende trening.

NYE PROSEDYRER

Men det er ikke bare medarbeidere i luften som får nye prose­dyrer.
– I god tid før det første av de tre jetflyene lander i Norge, vil over 20 av Widerøes teknikere ha gjennomgått intensiv trening ved Embraers flyfabrikk i San Jose Dos Campos i Brasil. Teknikerne skal gjøre seg kjent med flyet og gjennomføre en rekke ”on-site”- og online-kurs både i regi av Embraer og underleverandørene, forteller teknisk sjef Sture Pedersen. Det kjøres også kurs for ledelsen, planleggere og ingeniører som skal utarbeide vedlikeholdsprogrammene for flyet.
– Flyselskapet har et tett samarbeid med Luftfartstilsynet, og målet er å få det meste på plass før jul, sier Pedersen. Det vil også komme en større delegasjon fra Embraer til Bodø for å kurse og veilede Widerøes folk.
I februar skal en rekke ansatte i operasjonssenteret og flyadministrasjonen på skolebenken for å lære om flyets bruksområder, ytelse med mer, forteller flygesjef Helge Anonsen. Og det stopper ikke der heller.
Flere hundre bakkepersonell på flyplassene som håndterer fly, bagasje og passasjerer må sette seg inn i alle gjeldende prosedyrer og bli kjent med den nye flytypen.
– Det er mange detaljer, sier Frank Schou Olsen, Director Ground Operations i Widerøe, og ramser opp en rekke eksempler: Hvordan dører åpnes og lukkes, hvordan mat og søppel lastes og losses, vann fylles og toaletter tømmes. Bakkemannskapet må lære om begrensninger med hensyn til vekt og hvordan bagasjen skal stables forskriftsmessig, og hvordan snø og is skal fjernes før avgang. I tillegg må Ground Handling-personellet ha kompetanse på hvordan de flytter og tauer det nye jetflyet. Dessuten skal alle systemer oppdateres, slik at passasjer­ene får sjekket inn både hjemmefra og på flyplassen, og valgt sine seter om bord.

“Piloter, kabin­personell, teknikere og bakkemannskaper skal ha solid opplæring på det nye jetflyet før det får ta av fra en norsk rulle­bane for første gang."

FREMTIDENS FLY

Felles for alle avdeling­ene, om medarbeiderne er på bakken eller i luften, er at det er krav til omfattende dokumentasjon. Manualer og retningslinjer skal skrives, og samtlige involverte skal kunne det nye jetflyet på fingerspissene – for ikke å si vingespissene – før det skal ut å fly første gang. 24. april tar det første jetflyet av fra Bergen med retning Tromsø, og to dager senere er første jet-tur Bergen-Bodø en realitet. Én ting er sikkert: Disse dagene kommer til å bli feiret – og husket. Det er nemlig ikke hvilket som helst fly som letter om noen måneder. E190-E2 er Embraers nye prestisjeprosjekt og det mest miljøvennlige i sin klasse; en ny, moderne flytype som tydelig signaliserer at Widerøe satser på ny teknologi og en fremtid i norsk luftfart .


Visste du a
t

 

  • Embraer er en brasiliansk flyprodusent med hovedkontor i São José dos Campos i
    delstaten São Paulo.
  • Selskapet ble grunnlagt i 1969 og er verdens tredje største flyprodusent.
  • Embraer har ca. 20 000 ansatte.
  • Selskapet leverer fly til 70 flyselskaper i 50 land.
  • Widerøe er valgt til «Global launch customer» (den første kunden i verden) av flyet E190-E2.