{{percent}}%

Prosjektleder og assisterende driftsdirektør Andreas Kollbye Aks, teknisk sjef Sture Pedersen og direktør for driftsavdelingen Morten Skoglund (med ryggen til) studerer den miljø­vennlige jetmotoren under en befaring hos Embraer i Brasil.

Første halvår 2018 blir Widerøes tre første regionale jetfly satt inn i trafikk.  Den første kommersielle jet-ruten binder fjord og nord sammen mellom Bergen og Nord-Norge.

To år tidligere ble mandatet gitt fra selskapets ledelse: Widerøe skulle gå til anskaffelse av sine første jetfly, og det skulle ikke være hvilke som helst fly, men en ny, moderne flytype som tydelig signali­serte at Widerøe satset på ny teknologi og en grønn fremtid for norsk luftfart. I en prosjektgruppe bestående av ressurspersoner fra ulike avdelinger i Widerøe begynte det møysommelige arbeidet med å sjekke ut hvilken flytype som passet best for Widerøes marked, mål og visjoner. Listen over krav og spesifikasjoner var lang som en rullebane. Men øverst stod ett viktig mål: De nye jetflyene skulle ha den nyeste, grønneste og mest fremtidsrettede teknologi som var tilgjengelig. – Widerøe har fløyet propellfly fra Bombardier sammenhengende i mer enn 60 år, så det skulle gode argumenter til for å bytte produsent, forteller flykjøper Werner Skaue.

VALGET

Når valget likevel falt på Embraer, var det fordi deres modell E190-E2 best innfridde de kravene prosjektgruppen hadde fått i oppdrag å oppfylle. Embraer på sin side hadde også et hårete mål: E190-E2 skal være det mest miljøvennlige flyet i sin klasse. I tillegg fikk Widerøe et tilbud det var vanskelig å takke nei til. Embraer tilbød Widerøe å bli «Global launch customer» (den første kunden i verden) på flyet. – Det er ikke til å komme unna at vi er svært stolte over å bli tiltrodd ansvaret med å lansere en ny flytype globalt, sier prosjekt­leder for E2-prosjektet og assisterende driftsdirektør Andreas Kollbye Aks i Widerøe. – Flyet vil være en verdens­nyhet når det tar av fra en norsk flyplass på sin første kommersielle flyvning våren 2018!

FORMIDABEL JOBB

Men den som tror at jobben da var gjort, må tro om igjen. Nå startet et nitid arbeid med å bestemme hver minste komponent på flyet. – Jobben starter faktisk lenge før man bestemte seg for en flytype, og deretter er fokuset på å fullføre dette arbeidet. Ekstrautstyrslisten på et fly er nemlig like lang som flyet selv, sier Tore Hansen, tidligere flyvesjef og ansvarlig for spesi­fiseringen av det nye jetflyet. – Det har også vært en formidabel jobb å forhandle med alle underleverandørene, ikke minst vedlikeholdsavtaler, supplerer teknisk sjef Sture Pedersen. – Utover selve flykjøpet, vil om lag ti unike avtaler måtte inngås før et flyet er klart for å settes i trafikk. Fremdeles gjenstår mye arbeid før flyet kommer på vingene (selv om en prototyp allerede er ute og flyr). Et utall godkjenninger og sertifiseringer skal på plass. Piloter, teknikere og kabinpersonale skal kurses. Faktisk kommer også over 50 medarbeidere fra Embraer og diverse underleverandører til Norge i de nærmeste månedene og i tiden fremover, for å overføre kunnskap til Widerøes personale, forteller Sture Pedersen.

Widerøes administrerende direktør Stein Nilsen og Morten Skoglund følger interessert med på en presentasjon av det nye jetflyet.

Visste du at...

  • Embraer er en brasiliansk flyprodusent med hovedkontor i São José dos Campos i delstaten São Paul.
  • Selskapet ble grunnlagt i 1969, og er verdens tredje største flyprodusent.
  • Embraer har ca. 20 000 ansatte.
  • Selskapet leverer fly til 70 flyselskaper i 50 land.
  • Widerøe er valgt til «Global launch customer» (den første kunden i verden) av flyet E190-E2.