{{percent}}%

JJudith van Koesveld flyttet til Sør-Norge i 1983 og videre nordover 15 år senere.
I Lofoten fant hun ut at det var mye villurter i det varierte landskapet, og hun ønsket å vise hvilket potensiale råvarene fra naturen kunne ha. Nå spesialiserer Judiths Urtehage i Kabelvåg seg på dyrking, sanking og foredling av økologiske urter, ville planter og bær – blant annet til stor glede for Hurtig­rutens passasjerer og lokal­befolkningen.

Judith er bestemt på at hun ikke trenger å selge på Mathallen i Oslo eller være med på Grüne Woche i Tyskland for å ”være noe”.
– Jeg har merket at de beste kundene er i nærheten, sier hun og legger til at å levere varer langt unna kan bli upersonlig.
– Jeg opplever at om det ikke er personlig kontakt, forsvinner kundene, sier hun. I tillegg er det viktig for henne at kundene forstår at det ikke bare er å trykke på en knapp, så kommer varene. Når hun jobber så tett på naturen, er hun avhengig av sesongene.
– I blant er man midlertidig utsolgt. Nå er det for eksempel tomt for einebærsirup. Man kan ikke endre naturen, forklarer hun. Judith har sett en positiv trend blant annet med andelslag, og tror det kan bidra til at enda flere får forståelse for at det ikke er full tilgang på alle råvarer hele tiden.

Judith ønsket å vise hvilket potensiale råvarene fra naturen kunne ha.

– Det er en læringsprosess, og man blir mer ydmyk.
Judith forteller at hun har vært heldig. Hurtigruten har i satsningskonseptet ”Norway's Coastal Kitchen” begynt å servere lokalmat fra anløpsstedene langs kysten, og her er hennes produkter representert. Som mange andre gode prosjekter begynte samarbeidet litt tilfeldig, hvor Judiths Urtehage ble trukket frem i Matmerks utmerkelsesprosess. 

– I samarbeid med Andreas Viestad utviklet jeg unike blandinger spesiallaget til menyen på Hurtigruten, forteller Koesveld. Forrige sesong var det torskekrydder hun bidro med, men etter hvert vil det kommet et nytt produkt – som hun ennå ikke kan røpe. 
– Vi må virkelig satse for å være en sikker leverandør, sier hun og legger til at Hurtigruten nå har en spesiell posisjon i den lille bedriften. 
– Jeg tror ikke vi kan ha mange så store kunder, men jeg går gjerne inn i sam­arbeidsprosjekter med mindre bedrifter, kokker og matentusiaster.