{{percent}}%

I et landskap de fleste ser på som kun kaldt og karrig, har grunnlaget for noen av landets mest smakfulle matprodukter vokst frem. Ikke alle har knekt koden for hvordan man kan utvikle særegne lokalmatprodukter som slår an både nasjonalt og internasjonalt, men én som virkelig har bidratt til mangfoldet av Røros-mat, er Ingulf Galåen. På gården driver han og sønnen eggproduksjon, og sammen med kona har han utviklet spesialiteter som Røros-kake og flere typer unik Røros-is.

undefinedIngulf Galåen startet med 900 høner og solgte egg i de lokale butikkene. Men etter seks utvidelser og dagens 15 000 høner, ble det behov for å gjøre mer enn å levere ferske egg.

– En del egg kan ikke selges i butikk på grunn av sprekker i skallet, og vi så etter et produkt hvor vi kunne bruke mer egg, forteller Galåen. De lagde allerede Røros-kake, en ostekake basert på egg og melk fra egen produksjon, og i 2010 kom ideen om gårdsis, en istype hvor man bruker mye eggeplommer.

– Først begynte vi med standardsmaker som sjokolade og vanilje, men etter hvert fokuserte vi mer på smaker med lokale bær, forteller han. Dermed ble det is med molte og tyttebær, samt sorbet med jordbær og blåbær – slik at også de som ikke tåler meieriprodukter kunne nyte lokal is. Bestselgerne er fløteis med molte og tjukkmjølkis med blåbær.

“Bærene er plukket i lokale områder som er dokumentert usprøytet. Dermed er bærene økologiske”

Bærene er plukket i lokale områder som er dokumentert usprøytet. Dermed er bærene økologiske, forklarer bonden og gründeren. Fløten og tjukkmjølka er også kortreist, for det kommer fra Rørosmeieriet. 
At det er karrig og kaldt oppe på fjellet, er ikke et hinder, hevder Galåen.

undefinedDet er snarere en kvalitetsheving. Bærene vokser hvor det er kort sesong og en lang og kald vinter, og det gjør at de får ekstra smak, sier han.

Ingulf Galåen er involvert i det meste som har med mat å gjøre på Røros. Han er styreleder i Rørosmat, som har 31 medlemsbedrifter, og er medeier i fem av disse.

– Vi produsentene er veldig flinke til å samarbeide oss imellom. Denne satsningen på lokal mat, mat med identitet, har også styrket turistnæringen, forteller han og oppfordrer turister så vel som lokal­befolkningen til å bli med på destina­sjonens lokalmatsafarier.