{{percent}}%

Det snakkes mye om hvor viktig det er å ta vare på forholdet og reise på partur. Om den ene misliker den tradisjonelle storbyferien, kan dette være et vellykket kompromiss: Kort flytur og morsomme aktiviteter i storslått norsk natur. Romsdalen, here we come!

En times kjøretur langs fjordene fra Molde lufthavn ligger Åndalsnes, eller Tinde­hovedstaden, som romsdølene selv kaller byen. Om­­kranset av noen av Norges mest kjente fjell, som Trollveggen og Romsdalshorn, er det ikke det minste merkelig at også det tilreisende friluftsfolket har lagt sin elsk på stedet.

ROMANTISK HOTELL

Når man først skal reise bort for å pleie forholdet, er det på sin plass å ta inn på et stemningsfullt hotell. Ved foten av Romsdalseggen ­ligger vakre Hotel Aak, som innfrir alle våre forventninger. Hotellet har tatt imot fjell­fanter og lakseentusiaster siden 1860, og de gamle rommene innbyr til ro og velvære. På kjøkkenet tryller kokkene frem fantastiske retter. (Jeg hadde slikket opp sausen fra tallerkenen hvis jeg hadde vært alene.) Den innbydende frokosten blir servert på en fjøl. Og det trivelige vert­­skapet hjelper deg gjerne med å fylle dagen med ­aktiviteter.

I KØ

Norges vakreste fjelltur er den blitt kalt. Romsdalseggen er den nye Besseggen. Men popularitet koster. For tiden virker det som om alle skal eller allerede har gått Romsdalseggen. Åndalsnes viser seg å være svært gode på ivaretagelsen av sine turister. Man kan enkelt kjøpe billett til bussen på nettet, og klokken ni på morgenen går bussen inn til startpunktet i Venjesdalen. Selv våknet vi til sol fra knallblå himmel, og det viste seg at hele ni busslaster med ivrige fjellentusiaster var klare for Romsdalseggen den morgenen. Det ble en fantastisk fin og tilrettelagt tur over fjellet ned til sentrum i Åndalsnes, men vi gikk i kø. Så vi måtte faktisk gjemme oss bak en stein oppi fjellheimen for å få klina litt, slik det seg hør og bør på partur. Men henslengt i lyngen, bak den steinen, med utsikt over Trollveggen, hadde vi det så perfekt som det er mulig å få det.

VÅGAL I VERMA

En halvtimes kjøretur fra Åndalsnes ligger det lille tettstedet Verma, med elleville Villa Verma. Her skulle vi få teste høydeskrekken i høydepark over den frådende elva. Det sitret litt ekstra i magen da vi begynte på den første zip-linen over elva, men det var jo bare gøy med 30 meters glideflukt over juvet! Så tuslet vi videre til 60 meters zip-linen og var nesten begynt å bli litt bråkjekke av overmot, da guide Tore Klokk pekte opp mot neste utfordring. 50 meter over elvemassene hang et nett, som lignet finaleriggen i 71° nord. Bråkjekkheten forsvant på flekken og beina ble med ett til gelé. Midt ute på nettet skulle man i tillegg klatre ned en taustige for så å gå over en dinglende bjelke! Med lett hyperventilering entret jeg nettet, og med en liten dytt i baken, kom jeg meg jammen over også. Om det var antydning til overmot tidlig i høydeparken, var det ingenting mot den nesten hysteriske gleden jeg kjente over å ha utfordret høydeskrekken og vunnet. Da vanket det klemmer til hele gruppa! Etter en kaffepause med Verma-lefse, jublet vi oss over elva en siste gang i en 200 meters zip-line.

TROLLSTIGEN RETT OPP

Tilbake på Hotel Aak var vi mest klare for å hvile støle kropper i solsteken. Men vi hadde altså meldt oss på guidet el-sykkeltur opp selveste Trollstigen. Jeg hadde aldri prøvd en elektrisk sykkel før, men syntes det hørtes fryktelig slitsomt ut å sykle opp dette svingete mester­stykket av en vei. Men for en overraskelse! Det var lekende lett å forsere bakkene på el-­sykkel, selv med en sliten kropp. Jeg satt faktisk og lo hele veien opp Trollstigen! Odd Erik Rønning, vert og guide på Hotel Aak, stoppet jevnlig og fortalte om Troll­stigens spennende ­historie. På veien tilbake, lurte han på om vi hadde lyst til å sykle på sti isteden? Det hadde vi, og for en opplevelse det ble. Vi har aldri hatt slik fart og flyt på en sykkel før. Det var som å fly gjennom skogen. Sliten, med stive muskler, men fylt av gode, felles opplevelser, kjørte vi lykkelige tilbake til flyplassen etter en perfekt parhelg.

5 i Romsdalen

Rampestreken

Om du ikke får gått hele Romsdalseggen, så må du i alle fall få med deg utsiktspunktet Rampestreken over Åndalsnes. Veien opp er et kunstverk i seg selv og utsikten tar pusten fra deg.
romsdal.com

Trollveggen

Flere enn basehoppere er dypt fascinerte av Trollveggen. Hvert år besøker tusenvis av turister Trollveggen Besøkssenter, med en kafé kåret til en av verdens fineste.
visit-trollveggen.com

Unik overnatting

Rett over Trollstigen finner man det prisbelønte Juvet Landskapshotell. Omkranset av grønn skog nesten henger de eksklusive kubene av noen rom over elva. En opp­levelse for livet.
juvet.com

Raumarock

Hvert år inntar rockefolket Tindehovedstaden i begynnelsen av august. På årets program finner du blant annet norske storheter som Dum Dum Boys og Åge Aleksandersen & Sambandet.
raumarock.no

Gårdsutsalg

Syv kilometer fra Åndalsnes finner du Romsdals-idyllen Woldstad Gård. Her kan du besøke galleriet før du tar turen innom gårdsutsalget med håndarbeid, gårdsprodukt­er og en bruktavdeling.