{{percent}}%

Gulrotmarmeladebedriften i bygda Valnesfjord i Nordland startet som en ”artig greie” med små glass med marmelade kokt og syltet på gammelmåten, gitt i gave til venner og familie. Gulrøttene, krydret med ingefær, kanel og sitrus, ble fort populære.
– Vi kom til et punkt der vi enten måtte satse ordentlig eller la være, og vi har ikke angret, forteller daglig leder Mathilde Jakobsen, som det seneste året har laget miljøvennlige delikatesser sammen med ektemannen Håvard Johannes Winther.

Han Sylte


Laget av:
Mathilde Jakobsen og Håvard Johannes Winther

Produserer:
Gulrotmarmelade laget av ­gulrøtter fra bygda Valnesfjord. Kommer i variantene Klassisk, Cognac og Mørketid. Lager også Dusken Pesto av gulrotgress.

Utsalg:
Han Sylte kolonial i Valnesfjord, Mat fra Hagen i Trondheim, Helmersens Delikatesser i Tromsø, Cielo og Monicas godteributikk i Bodø, Strøm og Eriksen i Andenes, Lofotmat i Henningsvær. hansylte.no

Rett ved polarsirkelen, på 67° nord, ligger Valnesfjord. Om sommeren er det lyst hele døgnet, og kombinert med lave temperaturer, blir gulrøttene til bonden på nabogården ekstra søte.

– Vi flyttet til råvarene. Vi ser utover gulrot­åkrene hjemmefra, forteller Jakobsen. Paret og deres to sønner bor nå i den gamle Coop-butikken, hvor de også har produksjonslokale, kafe og kolonialbutikk med utsalg av egne og andre lokalproduserte varer. Skjønnhetskrav gjelder ikke når det kommer til gulrotmarmelade.

– Vi er i den heldige posisjonen at vi kan nyttiggjøre oss av alle gulrøttene, også dem med skavanker. Enda bedre er det å kunne bruke gulrotgresset, for det er virkelig en råvare som ikke er blitt brukt i Norge tidligere – bortsett fra til husdyr, forteller Mathilde. Paret fikk inspirasjon til bruksområder for den grønne dusken fra utlandet, og de har utviklet en innhøstingsmetode som gjør det mulig å klippe av gulrotgresset mens gulrøttene fortsatt er i bakken.

Sammen med pestoen er de tre marmelade-typene – den klassiske med sitron og ingefær, Cognac med Bache Gabrielsen XO og Mørketid med kardemomme og pepper – mer enn nok til å holde dem begge i fullt arbeid. Og Han Sylte har allerede gjort seg bemerket med sine fire produkter. De var én av 70 norske utstillere som i januar viste frem kortreist mat på den betydningsfulle mat- og turistmessen Grüne Woche i Berlin. Der brukte landbruksminister Jon Georg Dale taletid på å fremheve ekteparets bedrift, og Han Sylte var også én av 24 bedrifter som ble valgt ut til Landbruks- og matdepartementets julekalender med spørsmål om lokalmat og lokale matprodusenter. ”I dag er marmeladen ettertraktet i hele vårt langstrakte land”, skrev departementet. Ekteparet innrømmer at det er stas å få slik oppmerksomhet, men de hviler likevel ikke på sine laurbær.

– Nå klarer vi å produsere 1000 glass på en uke, men det er bare så vidt nok til egen butikk pluss delikatessebutikkene vi leverer til. Det kan bli noe annet bare vi får ansatt flere, lover Håvard.