{{percent}}%

Spillutvikleren

Når avionikerlærling Simen Fjellstad er ferdig på jobb for dagen, venter ofte seks timer foran PC’en. Slikt blir det både mobilspill og musikk på YouTube av. 

I vanlig arbeidstid tilbringer Simen dagene i en av Widerøes hangarer på Langstranda i Bodø. Der er han avioniker­lærling. Det vil si at han læres opp til å arbeide med elektrisk vedlikehold av flyene. Etter endt arbeidsdag er det rett hjem til PC’en. Men i motsetning til de fleste jevnaldrende, er det ikke gårsdagens episode av Paradise Hotel eller noen timer med Call of Duty eller World of Warcraft som lokker. Nei, 19-åringen har allerede i en årrekke jobbet som spillutvikler og webutvikler, i tillegg til at han produserer elektronisk musikk. 
– Spill og programmering er min største lidenskap her i verden, sier Simen. – For tiden i hvert fall. 

SPILLAVHENGIG

Han har spilt hele livet. Fra 5-6-års alder gikk det i PlayStation og Game Boy. Interessen ble for alvor vakt da onkelen lærte ham litt om programmering. Den beste måten å lære var å prøve selv, fant Simen ut, og begynte å utvikle et mobilspill. Akkurat det spillet ble etter hvert lagt bort til fordel for musikken. Også den produsert på PC’en.  – Jeg har lagt ut en del egen musikk på Sound Cloud og YouTube blant annet, og har vel hatt rundt 1700 avspillinger, tror jeg.  – Men helt ærlig, det er ikke så viktig. Jeg lager musikken for min egen del. Nettsider og applikasjoner, derimot, lager han på bestilling. Mest fra firmaer. Enkeltmannsforetaket Fjellstad Design og utvikling får stadig nye oppdrag. – Programmering og design lar meg få utløp for kreativiteten min på en interessant og produktiv måte, forteller Simen. – Det kommer alltid noe ut av det, i form av et produkt eller, om ikke annet, kunnskap.

FEEDBACK

Hittil har han også lansert to mobilspill på Google Play, det siste ble lagt ut for et par måneder siden. De store inntekt­ene lar vente på seg, men så er det heller ikke pengene som driver ham. Målet er imidlertid at ti tusen spillere skal bruke en dollar hver på å laste ned det nyeste spillet hans det nærmeste året.  I mellomtiden jobber han med nye prosjekter, og bruker også mye tid i ulike bruker­grupper på nettet som gir ham tilbake­meldinger på spillene.  – Jeg blir mest glad for feedback som ikke er hundre prosent positiv, bedyrer Simen.  – Tilbakemeldingene bruker jeg som et utviklingsverktøy, for å hjelpe meg å forbedre spillet.  Og hva er så linken mellom avionikk og spillprogrammering? Den finnes ikke, sier Simen, som likevel håper at hans kunnskaper om programutvikling kanskje en gang kan bli til noe nytt og spennende som kan komme fly­industrien til gode.  

Simen Fjellstad

Stilling: Avionikerlærling
Alder: 19 år
Bor: Bodø