{{percent}}%

Etter mange år som styremedlem med flyfaglig ansvar i den idealistiske organisasjonen MAF (Mission Aviation Fellowship) tar kapteinen steget fullt ut og vil de nærmeste årene dele sin tid 50/50 mellom oppdrag for MAF rundt i verden og livet i Norge med barn og barnebarn.

Ikke hørt om MAF, sier du? Den idealistiske non-profit-organisasjonen ble grunnlagt av flere unge piloter etter andre verdenskrig. Med utgangspunkt i et kristent livssyn, hadde de fått nok av at fly hadde spredd så mye død og ødeleggelse under krigen. Nå ville de gi noe tilbake i fredstid og vise nestekjærlighet i praksis. Over 70 år senere er det fremdeles idealister som holder arbeidet i gang.

KATALYSATOR

I dag flyr flere hundre piloter på oppdrag i over 25 land. 140 småfly er i daglig drift, og hvert tredje minutt letter eller lander et MAF-fly på en kort, smal, ofte ”hjemme­snekret” rullebane et sted i verden der infrastruktur fremdeles er et fremmedord.

Om bord i småflyene til MAF befinner seg alt fra representanter for FN, Leger uten grenser og lokale hjelpeorganisasjoner til gravide kvinner som må fraktes på sykehus eller ingeniører som skal inn i ufremkommelig terreng for å reparere brønner. Flyene frakter også bygningsmaterialer, medisiner og levende dyr inn til avsidesliggende landsbyer som er avskåret fra omverdenen. På vei ut tar de for eksempel med avlinger. Og de foretar nødevakuering ved sykdom og naturkatastrofer. For å nevne noe. Hele 1500 ulike organisasjoner flyr med MAF.

– Kort fortalt er MAF den katalysatoren som gjør det mulig for andre å gjøre en jobb der det verken finnes veier eller annen form for infrastruktur, forteller Jan Ivar engasjert.


På mange avsidesliggende steder er en liten flystripe det som muliggjør kontakt med omverdenen. 

NYTTIG ERFARING

Etter noen uker på skolebenken for å sjekkes ut på Cessna Caravan, en av flytypene som MAF benytter, samt en omfattende innføring i sine nye arbeidsoppgaver, setter Jan Ivar kursen mot Papua Ny-Guinea ved årsskiftet. Med på flytte­lasset følger kona Linda, som er før­skolelærer og også hun klar for å gjøre en innsats i sitt nye ”hjemland”.

– Vi uttrykte ønske om å dra dit hvor vi kunne gjøre mest nytte, sier den sympatiske kapteinen, og forteller at Papua Ny-Guinea er et land med spredte landsbyer uten særlig veiforbindelse mellom seg. Det er landets rundt 600 bittesmå flystriper som sørger for at samfunnet overlever.

– Det føles godt å kunne bringe med meg all erfaring jeg har fått i Widerøe inn i arbeidet i MAF, avslutter kaptein Andresen.

Les mer om MAF på maf.no

Jan Ivar Andresen

Stilling:
Kaptein

Alder:
56 år

Bor:
Ottestad sør for Hamar