{{percent}}%

I april blir det første av Widerøes tre nye regionale jetfly satt inn i trafikk. De første kommersielle jet-rutene binder fjord og nord sammen mellom Bergen og Tromsø og Bergen og Bodø. Nå legges siste hånd på eksteriør og interiør.

Fra valget falt på Embraer, og Widerøe fikk det ærefulle tilbudet om å bli såkalt launch-kunde (den første kunden) på det brasilianske flyselskapets nye prestisjefly E190-E2, har nøkkelpersoner i organisasjonen vært på farten mellom Paris, Brasil, USA – og Bodø. Både piloter, kabinpersonell, teknikere og bakke-mannskaper skal ha solid opplæring om det nye jetflyet før det får ta av fra en norsk rullebane for første gang.

Katrine Nordahl Hanssen, Manager for Corporate Identity i Widerøe, og strategisk rådgiver Thomas Higgins fra designbyrået Grid på befaring i Brasil.

“Når vi nå tar steget inn i en ny æra med introduksjon av jetfly, ønsker vi å fornye oss."

Men også i andre avdelinger i Widerøe har det vært full aktivitet. Katrine Nordahl Hanssen er Manager for Corporate Identity og ansvarlig for merkevaren i flyselskapet. I over ett år har kontorpulten hennes på Lysaker utenfor Oslo vært full av skisser, stoff- og skinnprøver, fargekart og lakkprøver.
– Det er en mengde detaljer å forholde seg til, forteller Katrine, som er ansvarlig både for eksteriøret og interiøret på de nye jetflyene. Sammen med designbyrået Grid og et internt utvalg i Widerøe har hun jobbet seg gjennom 13 utkast, før alt falt på plass med skisse nummer 14.

Alle store drømmer må starte et sted.

À LA WIDERØE

Det nye flyet vil ha en setekonfigurasjon på 2 + 2 seter. Det er altså ingen fare for å havne i det upopulære midtsetet. Setetypen er også nyutviklet for å gi bedre benplass. I tillegg er setelommen plassert høyt opp på stolryggen foran, noe som gir enda bedre komfort for passasjerene. Bagasjehyllene er også blitt romligere, selv om Katrine understreker at kravet til vekt og størrelse på håndbagasje vil være uforandret.
– Dagens design på Widerøes fly er fra tidlig på 2000-tallet. Når vi nå tar steget inn i en ny æra med introduksjon av jetfly, ønsker vi å fornye oss. Men samtidig er det viktig å være tro mot vår grønne identitet, som har vært gjeldende siden oppstarten i 1934. Vi ville også bruke designelementene med det alpine fjellandskapet, som er inspirert av det landskapet Widerøe flyr over hver eneste dag, og som allerede er implementert på servicesentrene på flyplassene, samt på uniformstørkle og -slips som medarbeid­erne bærer. Utover det fikk Grid lov til å tenke kreativt om eksteriøret.
– I designarbeidet for E2-jetflyet var primæroppgaven vår å tydelig ta eierskap til grønt, og samtidig lage en rasjonell designløsning som skiller seg fra konkurrentene, forteller Thomas Higgins, strategisk råd­giver i designbyrået Grid. Katrine Nordahl Hanssen holdt selv en sikker hånd på mengden av interiør­detaljer. Skulle det være stoff eller skinn på setene? Hvilken farge og mønster skulle gulvtepper og gardiner ha for å ”widerøe­ifisere” flykabinen? Hvilke tapeter, farger og strukturer skulle velges? Hvordan skulle innredningen på toalettene være? Ja, selv fargen på sikkerhetsbeltene og setene til kabinpersonalet har vært gjenstand for diskusjon. Til slutt landet Katrine og designbyrået på to spennende alternativer. Etter enda noen runder falt valget på det designet som nå begynner å ta form.

Deler av haleroret på ett av de nye E2-jetflyene har fått Widerøe-grønn farge.

KLAR FOR FREMTIDEN

Når disse linjene skrives, har Katrine og Thomas akkurat kommet tilbake fra en hektisk uke hos Embraer i São Jose Dos Campos i Brasil. Der fikk de se det nye flyet for første gang. – Det var en fantastisk opplevelse å se flyet som nå er i ferd med å ta form, sier Katrine. – Én ting er skissene som har gått frem og tilbake på mail, følelsen av å se designet bli overført til flykroppen, noe helt annet. En annen ting hun er spesielt fornøyd med, er at E190-E2 er forberedt for høyhastighets internett når det innføres fra og med 2019. Men allerede nå får passasjerene sin egen strømkontakt, så de kan lade PC og mobil, og det blir også en iPad-holder på hvert bord. Det nye, moderne jetflyet signaliserer tydelig at Widerøe satser på ny teknologi og en fremtid i norsk luftfart.


NYE RUTER

 

Nye fly åpner for nye muligheter. I løpet av året lanserer Widerøe følgende ruter; noen med jetfly, andre med dagens Q400:

Bergen-München
(fra 13. august)

Bergen-Hamburg
(fra 14. august)

Bergen-Gøteborg
(fra 16. august)

Bergen-Billund
(fra 25. juni)

Kristiansand-London
(fra 13. august)