{{percent}}%

En luftig historie

Norsk Luftfartsmuseum ble åpnet av Kong Harald V den 15. mai 1994. Det ligger i Bodø, i en bygning formet som en gigantisk propell. I disse dager kan du få med deg den mest spektakulære utstillingen museet noen gang har vist: ”VI FLYR! En reise gjennom norsk luftfartshistorie”. VI FLYR lar deg oppleve den sivile luftfartens spennende historie på nært hold. Men museet har også mye interessant å by på for alle som er mer interessert i militær luftfart. Se berømte og beryktede fly som Spitfire, CF-104 Starfighter, Junkers Ju 88 og spionflyet U-2, eller arbeidshester og passasjerfly som Junkers Ju 52, Twin Otter og Fokker F.28, som knyttet Norge sammen og brakte verden nærmere.
luftfartsmuseum.no

9
TIPS

for fly-freaks

1Ur-drømmen

Drømmen om å fly er like gammel som mennesket. Opp gjennom årene er det mange som har stått bak modige forsøk og sprø ideer for å beherske luften. Noen av dem som har realisert drømmen møter du i utstillingens forundringskabinett.

2
Unik utstilling

VI FLYR viser historisk filmmateriale og unike gjenstander, som det norske flagget som Amundsen hadde på Luftskipet Norge da han krysset Nordpolen. Utstillingen bestreber også å belyse betydningen av luftfartshistorien gjennom å skape mange personlige møter. Dessuten får du se flere nye, spennende fly og helikoptre.

3Pioner I

Viggo Widerøes datter, Turi Widerøe, ble landets første kvinnelige trafikkflyger, og etter hvert første kvinnelige flyger i SAS, der hun blant annet fløy Caravelle og DC-9. Ja, hun var sågar den første kvinnelige flygeren i et større flyselskap i hele den vestlige verden. Lær mer om henne og andre flypionerer på Luftfartsmuseet.

4
Pioner II

Etter frigjøringen fra unionen med Danmark gikk Norge fra å være en ski- og sjøfartsnasjon til å bli en uftfartsnasjon. Roald Amundsen tok etter hvert i bruk luften for å erobre nye områder, og luftskipet Norges ferd over Nordpolen var banebrytende for dagens effektive flyruter over polpunktet. Har du lurt på hvordan dette var mulig før trykkabiner og oppvarmede kabiner ble en realitet? Pionerens innsats har på mange måter dannet grunnlaget for hvordan luftfarten er i dag. VI FLYR byr på historiske møter med pionerene.

5

Ett folk

Sjøfartsnasjonen Norge dannet luftfartssystemer med basis i det vi kunne fra før av. Navigasjon, ruter og ikke minst passasjer- og godshåndtering ble utviklet på grunnlag av sjøfartens infrastruktur frem mot andre verdenskrig. Junkers Ju 52 var en viktig flymaskin i denne perioden og museet skaper liv til flyet gjennom en helt ny filmproduksjon. Luftfarten ble raskt utviklet til å bli en viktig kommunikasjonsform i Norge, for både folk og gods. Landet ble på en måte samlet på nytt og mulighetene for fortsatt å ha bosetting over hele landet ble forbedret. I denne perioden spilte Widerøe en stor rolle og selskapets C5 Polar og Twin Otter er sentrale i denne utviklingen. I utstillingen kommer du tett på historien og flymaskinene.

6Ny avdeling

Satellitter er viktige for at alt skal fungere optimalt. Helikopter er også en viktig del av luftfarten. Rednings-, ambulanse- og off-shore-virksomhet har fått en helt ny avdeling i museet. Finn for eksempel ut hvordan det kjennes å ha på seg en redningsdrakt i et helikopter.

7

Vår felles velstand

Husker du første gang du spiste en eksotisk frukt? Eller første gang du reiste med et rutefly? Velstandsutviklingen har bidratt til at flere har muligheter for å fly hvor som helst, og få hva som helst fløyet inn til nærmeste flyplass. Sånn har luftfarten endret livet for mange. VI FLYR viser historien gjennom film og bilder, og du kan se flyene fra luftfartens spede begynnelse.

8Sikkerhet i luften

Hvordan kan et fly holde seg oppe i luften? I denne delen av utstillingen kan du selv prøve prinsippene for å fly. Forsøke deg som pilot i en Cessna!

9

Luftsport

Luftsport er et stort interesseområde for mange. Hanggliding, ballong, wing-suits og fallskjerm er noen av aktivitetene du kan se på Luftfartsmuseet.